Vanliga frågor

  • Frågor vid inflytt?

    Vid inflyttning är lägenheten besiktigad av oss. Kontrollera din lägenhet och kontakta oss inom 7 dagar om du har några invändningar eller synpunkter på skicket av lägenhet. Sätt genast upp ett hänglås på ditt nya förråd. När du sagt upp din lägenhet kan du boka besiktning via vår hemsida under länk.
    https://stubor-harsyran.se/utflyttning
     

  • När får jag hämta mina nycklar?

    Kontakta uthyrning@stubor.se för information om nyckelhämtning.

  • Hur gör jag en adressändring?

    Ändra adress och begär eftersändning av posten i god tid. Du kan göra din anmälan hos Skatteverket. Tänk på att lägenheten har ett fyrsiffrigt nummer, så kallat officiellt lägenhetsnummer, som ska användas vid adressändring. Numret hittar du på hyreskontraktet. 

  • När ska jag betala min hyra?

    Som hyresgäst är du skyldig att betala hyra oavsett om du fått någon hyresavi eller inte. Vi skickar löpande ut hyresavier på epost eller utskrift i brevlådan. 
    Har du tappat bort din avi så kan du logga in i ”Mina sidor” för att få tillgång till den. 
    Om du inte betalar hyran i tid skickas ärendet direkt till Visma Collectors för handläggning vilket medför en kostnad. Återkommande sena betalningar kan leda till att du förlorar ditt hyreskontrakt och din bostad.
     

  • Vad ska jag tänka på när det gäller hemförsäkring?

    Hemförsäkring är ett viktigt skydd för dig som bor i hyresrätt. För att undvika att drabbas av ekonomiska förluster vid brand, inbrott eller vattenskada, se till så att du har en hemförsäkring. Du riskerar att bli ersättningsskyldig till exempel om ditt akvarium börjar läcka och det blir skador i din lägenhet eller på grannens egendom. Förvara inte stöldbegärlig egendom i källar- eller vindsförråd.

  • Behöver jag själv teckna el-abonnemang?

    Som hyresgäst på Stubor är blir du automatiskt ansluten till VEAB Växjö elnät. 

  • Vem levererar TV och bredband?

    Kabel-tv
    Majoriteten av våra lägenheter har tillgång till kabel-TV via det vanliga TV-uttaget. Kontakta din leverantör för att ta reda på vad som ingår i ditt basutbud. 
     

    Bredband
    Ta kontakt med den operatör som passar dig för att teckna abonnemang
     

  • Vad gör jag om det uppstår fel eller problem i min bostad?

    Om det uppstår en skada eller ett fel i din lägenhet ska du genast anmäla detta till vår Serviceanmälan. 
    Du felanmäler enkelt via ”Mina sidor” så blir du kontaktad av vår serviceavdelning. 
    Om en akut vattenskada eller stopp i avlopp upptäcks i lägenheten efter kl. 16:00 vardagar eller helger kan du ringa till journummer 070-892 4699. 
    Vardagar kan du maila service@stubor.se 

  • Vad gäller kring avfallssortering?

    Sortera dina sopor enligt anvisningarna i soprummet. Alla förpackningar som slängs ska vara rengjorda och hopvikta för att ta så liten plats som möjligt. Soporna ska slängas i anvisade kärl. Övriga grovsopor får du själv transportera till närmsta återvinningscentral för sortering. Detta gäller även vid in- och utflyttning.

  • Får jag renovera om i min lägenhet?

    All typ av förändring i lägenheten måste gå via hyresvärden. 
    Inga hål får göras i våtrumstapeten i badrummet. Målning av väggar eller rör är inte tillåtet utan kontakt med hyresvärd innan. I Stubors lägenheter får man göra max 4 hål, utöver det ovannämnda debiteras du en kostnad på 200 SEK per hål. Filter vid fläkt ovan spis skall rengöras (diskas) en gång/månad.
     

  • Mina grannar stör genom att spela hög musik, vem kan jag kontakta?

    Börja alltid med att själv ta kontakt med grannen – det är inte säkert att denne vet att musiken stör grannarna. Kvarstår problemet kan du skicka ett mejl till uthyrning@stubor.se där du skriver vilken lägenhet det gäller, vilka dagar och tider du har upplevt störningen. Då upplyser vi personen ifråga om att grannarna störs och att det enligt hyreslagen inte är tillåtet att störa sina grannar. Om problemet kvarstår utfärdas en varning och i ett senare skede kan hyresgästen förlora sitt hyreskontrakt.

  • Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand – vad gäller?

    Om du funderar på att hyra ut din lägenhet i andra hand så måste du kontakta Stubor. Det är absolut förbjudet att hyra ut i andra hand utan din hyresvärds tillstånd. Detta kan leda till att din bostad bli uppsagd och även till rättsligt fall. För frågor om andrahand kan du kontakta uthyrning@stubor.se 

  • Jag vill säga upp min lägenhet – vad gäller?

    Du har tre kalendermånader uppsägningstid enligt hyreskontraktet. När du vill säga upp din bostad skickar du e-post till uthyrning@stubor.se  tillsammans med namn, personnummer och lägenhetsnummer. 

    Besiktning vi utflyttning 
    Besiktning skall genomföras senast kl. 12:00 första vardagen i nästkommande månad eller efter överenskommelse. Bokning av besiktning skall göras på www.stubor.se/. -boka besiktning. 


    Lägenheten skall vara utflyttad, städad och nycklarna skall lämnas över vid besiktningen. 
    Se broschyren ”Städtips” 


    Ostädad lägenhet debiteras en städkostnad på 400 SEK per timme. Information om flyttstädning får du när du sagt upp din bostad. 
     

Temporärt boende?

Kika in på Easy livin' Hotell!