Utflyttning

När det har blivit dags för dig att lämna lägenheten är det ett par saker vi vill att du tänker på. Här har vi listat tips och råd för att göra flytten så smidig som möjligt – både för dig och för oss. Tack för hjälpen!


Uppsägning och utflyttning

När du vill säga upp din bostad
Uppsägningstid på Stubor är 3 hela kalendermånader. Säger du tex upp din bostad under januari månad räknas februari, mars och april som 3 uppsägningsmånader.         
1 maj är det dags för en ny hyresgäst att flytta in.
För uppsägning av din bostad behöver du skriftligt skicka epost till uthyrning@stubor.se Stubor skickar en uppsägningsbekräftelse med information om besiktning, städ och överlämning av nycklar. 

Besiktning av bostad
Innan du flyttar ut behöver du boka en besiktning av lägenheten. Du ska närvara vid en besiktning. Kan du av olika anledningar inte vara med själv så ska du ange en fullmakt vid bokningen. Vi behöver då namnet och telefonnummer till den personen. Besiktningen ska genomföras när du har flyttstädat och är redo att lämna över nycklarna till oss. Inför besiktningen är det bra att följa Stubor checklista för städ. Dessa punkter går man igenom tillsammans med besiktningsman. Vid ej godkänd besiktning får man en ny tid för ombesiktning och 400 kr debiteras till hyresgäst.

Om städningen inte är godkänd och nycklar behöver lämnas över till nästa hyresgäst anlitar Stubor en städfirma och timtaxan faktureras till hyresgäst.


Checklista städning (pdf)

Nedskräpning på Stubor område
Om du behöver slänga större möbler eller dylikt hänvisar vi till närmsta återvinningscentral. Det är inte tillåtet att ställa kvar möbler på vinden eller i byggnaderna. Stubor kontrollerar området och nerskräpning bötfälls samt polisanmäls.
 
Städfirma
Om du väljer att anlita en städfirma för städning av din lägenhet får du själv komma överens om nyckellämning och överlämning tillsammans med städfirma.                    
Tänk på att alltid boka en tid för besiktning, även om du anlitar en städfirma.

Överlämning av nycklar.
Nycklar lämnas till besiktningsman. Har du tappat bort nycklar får man göra ett låsbyte och 2000 kr debiteras till hyresgästen. 
Har du fler funderingar kring din besiktning? Maila service@stubor.se

Vanliga frågor

  • Frågor vid inflytt?

    Vid inflyttning är lägenheten besiktigad av oss. Kontrollera din lägenhet och kontakta oss inom 7 dagar om du har några invändningar eller synpunkter på skicket av lägenhet. Sätt genast upp ett hänglås på ditt nya förråd. När du sagt upp din lägenhet kan du boka besiktning via vår hemsida under länk.
    https://stubor-harsyran.se/utflyttning
     

  • När får jag hämta mina nycklar?

    Kontakta uthyrning@stubor.se för information om nyckelhämtning.

  • Hur gör jag en adressändring?

    Ändra adress och begär eftersändning av posten i god tid. Du kan göra din anmälan hos Skatteverket. Tänk på att lägenheten har ett fyrsiffrigt nummer, så kallat officiellt lägenhetsnummer, som ska användas vid adressändring. Numret hittar du på hyreskontraktet. 

  • När ska jag betala min hyra?

    Som hyresgäst är du skyldig att betala hyra oavsett om du fått någon hyresavi eller inte. Vi skickar löpande ut hyresavier på epost eller utskrift i brevlådan. 
    Har du tappat bort din avi så kan du logga in i ”Mina sidor” för att få tillgång till den. 
    Om du inte betalar hyran i tid skickas ärendet direkt till Visma Collectors för handläggning vilket medför en kostnad. Återkommande sena betalningar kan leda till att du förlorar ditt hyreskontrakt och din bostad.
     

Temporärt boende?

Kika in på Easy livin' Hotell!