Vanliga frågor och svar

När får jag tillträde till min lägenhet?

Tillträde sker ... Vid tillträdet är lägenheten besiktigad av oss, men om du skulle hitta några fel eller brister är det viktigt att du kontaktar oss

När får jag hämta mina nycklar?

Nycklarna till din nya lägenhet hämtar du ut på vårt kontor tidigast den första vardagen i månaden, om inget annat är överenskommet. Våra kontorstider är  tisdagar och torsdagar 13-15.

Om kontorstiderna inte skulle passa kan du kontakta oss tre vardagar innan du vill hämta nycklarna, så bokar vi en tid. Ange då namn och lägenhetsnummer. Det går också bra att efter överenskommelse hämta nycklar på Circle K Teleborg. Glöm inte att ta med giltig legitimation för att hämta ut dina nycklar.

Hur gör jag en adressändring?

Gör adressändring och begär eftersändning av posten i god tid. Du kan göra anmälan för adressändring på adressandring.se eller via telefon på 020-97 98 99. Tänk på att ange ditt lägenhetsnummer när du gör din anmälan. Numret hittar du på ditt hyreskontrakt.

När ska jag betala min hyra?

Hyran betalas alltid i förskott. Du kan betala in hyran via bank, internetbank eller post. Tänk på att betala din hyra i tid – vi skickar inte ut någon påminnelse. Som hyresgäst är du skyldig att betala hyra oavsett om du fått någon hyresavi eller inte. Vi skickar löpande ut avier (varje kvartal?). Har du tappat bort din avi eller har frågor om en inbetalning är du välkommen att kontakta oss

Om du inte betalar hyran i tid skickas ärendet direkt till Visma Collectors vilket medför en kostnad på minst 180 kr. Därifrån hänvisas all kontakt gällande hyresinbetalningar till Visma Colectors. Återkommande sena betalningar kan leda till att du förlorar din bostad. 

Vad ska jag tänka på när det gäller hemförsäkring?

En hemförsäkring är ett bra skydd för dig som bor i hyresrätt. Genom den undviker du att drabbas av ekonomiska förluster vid brand, inbrott eller vattenskador.

Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi att du tecknar en sådan. Om du redan har en giltig hemförsäkring rekommenderar vi dig att säkerställa att försäkringsbeloppet är tillräckligt stort. 

Behöver jag själv teckna el-abonnemang?

Som hyresgäst måste du teckna ett el-abonnemang för lägenheten innan du flyttar in. För att teckna avtal, ta kontakt med leverantören i ditt område.

Vem levererar TV och bredband?

De flesta av våra lägenheter har tillgång till kabel-TV via TV-uttaget. Kontakta din leverantör för att ta reda på vad som ingår i ditt basutbud. I trapphuset finns information om vilken operatör vi har avtal med. Där hittar du också information om vilka operatörer vi har bredbandsavtal med. Ta kontakt med den operatör som passar dig för att teckna abonnemang.

Vad gör jag om det uppstår fel eller problem i min bostad?

Om det uppstår en skada eller ett fel i din lägenhet ska du genast göra en felanmälan. Vid akuta fel kan du ringa vår fastighetsjour. Upptäcker du skadedjur i lägenheten ska du omedelbart kontakta Anticimex på 0470-32 95 50. Det är kostnadsfritt för dig som hyresgäst.

Vad gäller kring avfallssortering?

Sortera dina sopor enligt anvisningarna i soprummet. Alla förpackningar som slängs ska vara rengjorda och hopvikta för att ta så liten plats som möjligt. Soporna slängs i anvisade kärl och de sopor som inte har något anvisat kärl får du själv transportera till närmsta återvinningscentral för sortering. På Växjö Kommuns webbplats kan du se var närmsta bemannade återvinningscentral finns.

Får jag renovera om i min lägenhet?

Som hyresgäst hos oss får du måla och tapetsera i din lägenhet utan vårt tillstånd – på egen bekostnad. Arbetet måste dock utföras på ett fackmannamässigt sätt. Tänk på att inte välja en extrem färg eller tapet, eftersom du då riskerar att bli ersättningsskyldig när du flyttar ut.

Om du vill installera en diskmaskin, tvättmaskin eller annan större hushållsmaskin behöver du ha vårt godkännande. Om lägenheten redan är förberedd för en sådan installation är det tillåtet att montera maskinerna. Se till att installationen utförs av en fackman.

Mina grannar stör genom att spela hög musik, vem kan jag kontakta?

Börja alltid med att själv ta kontakt med grannen – det är inte säkert att denne vet att musiken stör grannarna. Kvarstår problemet kan du skicka ett mejl till info@stubor.se där du skriver vilken lägenhet det gäller, vilka dagar och tider du har upplevt störningen. Då upplyser vi personen ifråga om att grannarna störs och att det enligt hyreslagen inte är tillåtet att störa sina grannar. Om problemet kvarstår utfärdas en varning och i ett senare skede kan hyresgästen förlora sitt hyreskontrakt.

Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand – vad gäller?

Som hyrsgäst hos oss har du möjlighet att hyra ut din lägenhet under en begränsad tid. Lämna din ansökan om andrahandsuthyrning tillsammans med ett anställningsbevis på vårt kontor i god tid innan andrahandsuthyrning ska påbörjas. Vi behandlar ansökningarna i mån av tid. Kom ihåg att det är du som vår hyresgäst som är ansvarig för lägenheten även under den tid du hyr ut i andra hand.

Jag vill säga upp min lägenhet – vad gäller?

Skicka in din uppsägning via e-post till info@stubor.se eller gör uppsägningen via ”Mina sidor”. Du har alltid tre månaders uppsägning. Det betyder att om du säger upp din lägenhet någon gång under januari månad, blir dina uppsägningsmånader februari, mars och april. Nästa hyresgäst får kontrakt på lägenheten från och med 1 maj.

När du lämnar din lägenhet genomför vi en besiktning senast kl. 11:30 första vardagen i nästkommande månad. Tänk på att boka besiktning minst en månad före avflyttning. Du kan göra din bokning via e-post. Vid besiktning ska lägenheten vara utflyttad och städad och nycklarna lämnas. Om du inte städat din lägenhet, debiteras du för städkostnaden. Information om flyttstädning får du i ditt postfack efter uppsägningen.